فێركردنی ته‌وحید بۆ منداڵان: به‌شی حه‌وته‌م

فێركردنی ته‌وحید بۆ منداڵان: به‌شی حه‌وته‌م

چه‌ند ڕێگه‌و شێوازێك بۆ فێركردنی ته‌وحید بۆ مناڵان
ده‌كرێت به‌ چه‌ندین ڕێگه‌ بیروباوه‌ڕی ته‌وحید وبنه‌ماكانی ئیمان فێری منداڵان بكه‌ین، ئه‌مه‌ی خواره‌وه‌ چه‌ند ڕێگه‌یه‌كه‌ كه‌ هه‌ندی له‌ توێژه‌رانی ئه‌و بواره‌ دیارییان كردووه‌.‌وه‌كو :

یه‌كه‌م: شێوازی پرسیارو وه‌ڵام:
ئه‌م شێوازه‌ خودی پێغه‌مبه‌ر صلی الله علیه وسلم به‌ كاریهیناوه‌، بۆ نموونه‌ پرسیاری ئه‌كرد: این الله؟ واته‌: الله له‌ كوێیه‌؟ پرسیاره‌كانیش به‌ شیوه‌یه‌ك ده‌بیت بكرێت وه‌ڵامه‌كه‌ی كورت بێت، وه‌كو ئه‌م پرسیاره‌ی سه‌ره‌وه‌ بۆ نموونه‌: الله له‌ كوێیه‌؟ الله له‌ ئاسمانه‌.

دووه‌م: ناساندنی الله به‌ منداڵان، بۆ ئه‌وه‌ی خۆشیان بوێت و بیپه‌رستن و لێی بترسن، چونكه‌ ئه‌گه‌ر كه‌سێك نه‌ناسیت ناتوانیت پله‌و پایه‌ی شاییسته‌ی خۆی بده‌یتێ، یه‌كێكیش له‌ ڕێگه‌كانی ئه‌و ناساندنه‌ ئاسان كردن و پوخت كردنه‌وه‌ی ناوو سیفه‌ته‌كانی الله یه‌ به‌ شێوازی هه‌مه‌ره‌نگ و جیا جیا.

سێیه‌م: ناساندنی ڕسول الله صلی الله علیه وسلم به‌ شێوه‌یه‌كی سووك و ئاسان و دڵگیر بۆ منداڵان بۆ ئه‌وه‌ی خۆشیان بوێت و گوێڕایه‌ڵی بكه‌ن، له‌و باره‌شه‌وه‌ ده‌كرێت باسی قۆناغی منداڵی په‌یامبه‌ر بكه‌ین صلی الله علیه وسلم و هه‌ڵوێستی له‌ منداڵان و پێكه‌نین و گالته‌ كردنی له‌ گه‌ل ئه‌وان و هه‌روه‌ها باسی ڕه‌وشته‌ جوانه‌كانی بكه‌ین.

چواره‌م: ته‌فسیرێكی پوخت و جوانی ئه‌و سوره‌تانه‌یان بۆ بكه‌ین كه‌ باسی عه‌قیده‌ و بیروباوه‌ری له‌ خۆ گرتووه‌، وه‌كو ته‌فسیری سوره‌ته‌كانی: (الفاتحة ، الإخلاص ، الفلق ، الناس) . هه‌روه‌ها هه‌ندێ فه‌رمووده‌ی قه‌یوه‌ندیدار به‌ عه‌قیده‌وه‌ بۆ شه‌رح ئه‌كه‌ین به‌ شێوه‌یه‌كی ئاسان و به‌ شێوازێكی جوان.

پێنجه‌م: له‌ ڕێگه‌ی ره‌نگ كردنی وێنه‌و پڕكردنه‌وه‌ی هه‌ندێ نیگار و نه‌خشه‌ كه‌ واتای عه‌قیده‌و ته‌وحیدی له‌ خۆ گرتبێت.

شه‌شه‌م: له‌به‌ركردنی هه‌ندێ هۆنراوه‌ی عه‌قیده‌و جه‌ختكردنه‌وه‌ له‌ سه‌ر ته‌وحید و بیروباوه‌ری ئه‌هلی سوننه‌ت ، وه‌كو: هۆنراوه‌كه‌ی ابن تیمیة كه‌ ناسراوه‌ به‌ (لامیة ابن تیمیة) یان ( سلم الوصل الی علم الأصول) و شه‌رح كردنی بۆیان به‌ شێوازێكی زۆر ئاسان و دڵگیر.

حه‌وته‌م: گرێدانی هه‌ندی هه‌ڵوێست و ڕووداو له‌ ژیانی منداڵاندا به‌ عه‌قیده‌ بیروباوه‌ره‌وه‌، بۆ نموونه‌:
– له‌ كاتی نه‌خۆشكه‌وتنیدا فێری ئه‌وه‌ی ئه‌كه‌ین دڵی به‌ په‌روه‌ردگارییه‌وه‌ ببه‌ستێت و لێی بپاڕێته‌وه‌و گومانی باشی پێی هه‌بێت و روقیه‌ بكات.
– له‌ كاتی ده‌ركه‌وتنی مانگی چوارده‌ به‌ جوانی له‌ ئاسماندا، جه‌ریری كوری عه‌بدوڵای به‌جه‌لی ده‌فه‌رموێت، له‌لای په‌یامبه‌ر بووین كاتێك مانگی بینی و فه‌رمووی ئێوه‌ چۆن ئه‌و مانگه‌ ده‌بینن به‌و شێوه‌ په‌روه‌ردگارتان ده‌بینن.. ( إنكم سترون ربكم كما ترون هذا القمر لا تضامون في رؤيته).

هه‌شته‌م: له‌ ڕێگه‌ی په‌روه‌رده‌ كردنیان له‌سه‌ر خۆشه‌ویستی هاوه‌ڵان الله لێیان ڕازی بێت، وه‌كو مالیكی كوری ئه‌نه‌س ده‌یفه‌رموو: ( كان السلف يعلمون أولادهم حب أبي بكر وعمر كما يعلمونهم السورة من القرآن). واته‌: پێشینانی چاك خۆشه‌ویستی ئه‌بو به‌كر و عومه‌ریان فێری مناڵه‌كانیان ده‌كرد وه‌كو چۆن سوره‌تیكی قورئانیان فێر ئه‌كردن.

نۆیه‌م: منداڵان فێر بكرێن له‌ كاتی هاتنی نیعمه‌تیك له‌لای په‌روه‌ردگاره‌وه‌ یان ڕزگار بوونیان له‌ ناخۆشی و ئازارێك سه‌جده‌ی سوپاسگوزاری بۆ الله ببه‌ن، بۆ ئه‌وه‌ی دڵیان بۆ خاوه‌نی ڕاسته‌قینه‌ی ئه‌و نیعمه‌ته‌ ببه‌ستینه‌وه‌.

ده‌یه‌م: ناساندنی دایكانی ئیمانداران و ئالوبه‌یتی په‌یامبه‌ر صلی الله علیه وسلم به‌ مناڵه‌كانمان به‌ ڕێگه‌ی گونجاو بۆ ئه‌وه‌ی ڕێزو خۆشه‌ویستی ئه‌وانیان له‌لا درووست بكه‌ین له‌و ته‌مه‌نه‌وه‌.

یانزه‌یه‌م: هه‌ندی وشه‌و ده‌ربڕین و ده‌سته‌واژه‌ له‌به‌رده‌م منداڵه‌كانماندا به‌ مه‌به‌ست وئه‌نقه‌ست دووباره‌ بكه‌ینه‌وه‌، بۆ ئه‌وه‌ی ئه‌وانیش له‌ ژیانیاندا به‌ كاریبهێنن، وه‌كو: (قدر الله وما شاء فعل/ توكل على الله: پشت به‌ الله ببه‌سته‌ / لا إله إلا الله / الله يراك : لله ده‌تتبینێت/الله قدير: الله به‌توانایه‌/ الله كريم سبحانه: الله به‌خشنده‌یه‌..یان هه‌ر قسه‌و ده‌سته‌واژه‌یه‌كی تر كه‌ واتا ئیمانی و عه‌قیده‌ییه‌كان له‌ دلی مناڵاندا بچه‌سپێنێت.
هه‌رها ده‌كرێت له‌ ڕێگه‌ی سازكردنی پێشبڕكێ و هه‌ندی به‌رنامه‌ی ئه‌لكترۆنی و درووستكردنی نمایشی پاوه‌ر پۆینت و درووستكردنی فلاش..یان ئاراسته‌ كردنی مناڵ بۆ ڕازاندنه‌وه‌ی ژووره‌كه‌ی به‌ هه‌ندێ تابلۆ كه‌ واتای جوان و ڕیك و پێكی بیروباوه‌ر و ته‌وحیدی له‌سه‌ر نووسرابێت.
بۆ نووسینی ئه‌م زنجیره‌ له‌ كۆمه‌ڵێك نووسین سوودم وه‌رگرت، له‌وانه‌:
– تعلیم التوحید الصبیان/ الشیخ محمد بن عبد الوهاب.
– العقیدة للطفل المسلم.
– كیف نعلم العقیدة للاطفال/ هناء بنت عبدالعزیز.
– مقدمة رسالة ابن أبي زيد القيرواني.
– سؤال وجواب في التوحيد والعقيدة.

إحسان برهان الدین
2018-6-25

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە . خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *